Radi sprječavanja širenja infekcije tijekom boravka u ugostiteljskim objektima s terasama i bez njih te u ugostiteljskim objektima u smještajnim kapacitetima potrebno je osigurati fizički razmak među posjetiteljima te između posjetitelja i zaposlenika.
Organizacija
rada. Radno vrijeme ugostiteljskih
objekata moguće je od 6 do 23 sata. U objektima se stolovi do dolaska gostiju
drže praznima, a pribor se servira kada gosti sjednu. Preporučuje se jelovnike
istaknuti na ulazu ili drugom vidljivom mjestu na odgovarajući način u
plastificiranom obliku, odnosno preporučuje se ukloniti klasične oblike
jelovnika. Moguće je posjetiteljima dati usmenu preporuku ili na koji drugi
prihvatljivi način iskazati ponudu hrane i pića.
Ograničenje
ukupnog broja posjetitelja. Ograničenje broja posjetitelja može se
postići na način da se na raspolaganje stavi onaj broj stolova koji je moguće
postaviti tako da su stolovi međusobno udaljeni 1,5 m. Ulazak gostiju regulira
se na način da sljedeći posjetitelj ili skupina posjetitelja može ući tek kad
prethodna skupina posjetitelja napusti prostor objekta. Fizički razmak između
pojedinih grupa posjetitelja mora biti najmanje 1,5 m. Stolovi trebaju biti
raspoređeni tako da se održi fizički razmak od 1,5 m među stolovima, odnosno
među različitim skupinama gostiju. Za stolovima mogu sjediti organizirane
skupine gostiju pri čemu među pojedinim skupinama gostiju u objektu razmak mora
biti najmanje 1,5 m. Primjerice, članovi jedne obitelji sjede udaljeni 1,5 m od
druge skupine gostiju, čak i ako se radi o dugačkim stolovima koji su
namijenjeni za sjedenje više osoba.
Posluživanje
hrane i pića. Posjetitelji
također mogu u ugostiteljskom objektu naručiti obrok ili napitak koji će uzeti
sa sobom i konzumirati na terasi, odnosno na otvorenome. Prilikom naručivanja
mora se poštovati fizički razmak od najmanje 1,5 m između kupaca koji čekaju u
redu. Za šankom je moguće naručiti i preuzeti hranu ili napitak bez
zadržavanja, odnosno nije dopušteno zadržavanje za šankom. Također, moguće je
posluživanje stajaćih gostiju ako se drže fizičkog razmaka, bez visokih
stolova, uz konzumaciju iz ruke.
Zaposlenik koji poslužuje
gosta na vanjskim prostorima samog objekta. Određuje se jedan zaposlenik koji poslužuje
unaprijed točno određeni broj stolova kako bi se što više smanjilo miješanje
zaposlenika i gostiju. Između naplaćivanja usluge i posluživanja pojedinih
posjetitelja zaposlenik objekta mora dezinficirati ruke.
Posebna
pravila za ugostiteljske objekte u smještajnim kapacitetima i ostale koji imajubuffet način posluživanja. U ovim objektima
preporučuje se da posjetitelji održavaju fizički razmak od 1,5 m tijekom
boravka, a naročito tijekom posluživanja obroka na buffet način, osim
ako se radi o članovima iste obitelji kada nije potrebno da članovi iz iste
obitelji tijekom boravka u ugostiteljskom objektu održavaju razmak od 1,5 m.
Preporučuje se da buffet način posluživanja bude proveden tako da
postoji pregrada između gostiju i hrane i da jedan zaposlenik poslužuje gostima
hranu prema njihovom odabiru. Ostale mjere fizičke udaljenosti vezane uz
obiteljske ili druge grupe posjetitelja koje u skupini koriste usluge objekta
vrijede kao i za sve druge ugostiteljske objekte.
Zaštita
zdravlja posjetitelja i osoblja. Odnosi se na prodajno i uslužno osoblje. Svima treba
stalno biti na raspolaganju dezinfekcijsko sredstvo kojim će periodički
dezinficirati ruke. Ako je moguće, preporučuje se prostorno osigurati razmak od
minimalno 1,5 m između poslužitelja ili blagajnika i kupca prilikom izdavanja
robe i plaćanja robe, odnosno ako je moguće, ugraditi zaštitnu pregradu na
mjestu posluživanja i na blagajni, koja će fizički odvojiti blagajnika od
kupca. Treba poticati beskontaktno plaćanje bankovnim karticama.
Ugostitelji se trebaju
pridržavati najviših higijenskih standarda i prati ruke toplom vodom i sapunom što je češće
moguće uz korištenje dezinficijensa za ruke, svakako prije posluživanja gostiju
svakog novog stola. Prilagođeno epidemiološkoj situaciji trenutno se
preporučuje da klimatizacijski uređaji budu izvan uporabe te da se prostor
prozračuje provjetravanjem.
Nakon odlaska svake
skupine gostijustol, stolice i druge površine koje su gosti dodirivali potrebno je prebrisati
dezinficijensom, odnosno ukloniti stolnjake čak i ako nisu vidno zaprljani.
Zabranjuje se
posluživanje grickalica u zdjelicama po stolovima, na stolovima se ne
ostavljaju posudice za sol/papar/ulje/ocat/druge začine već se donose nove,
prethodno oprane ili dezinficirane posudice za svaku skupinu novih gostiju.
Čišćenje i
dezinfekcija prostora. Na ulazu u objekt posjetiteljima treba
biti osiguran dispenzer s dezinfekcijskim sredstvom za ruke i jasno istaknuta
obavijest o obvezi dezinfekcije ruku pri ulasku. Također, na ulazu treba biti
jasno istaknuta obavijest o obvezi održavanja razmaka od minimalno 1,5 m između
posjetitelja te između posjetitelja i osoblja. Kvake i rukohvate na vratima,
površine rukohvata i rubove vrata na hladnjacima kao i ostale površine za koje
se uoči da ih kupci često dodiruju trebaju se kontinuirano prebrisavati
dezinficijensom na bazi alkohola ili nekim drugim sredstvom s deklariranim
virucidnim djelovanjem prema uputama proizvođača.
Zatvorene prostore u kojima borave gosti treba redovito
prozračivati.
Upute
za čišćenje i dezinfekciju prostora dostupne su na sljedećim poveznicama:
Bez oboljelih
od bolesti COVID-19: https://www.hzjz.hr/wp-content/uploads/2020/03/Ciscenje-i-dezinfekcija-prostorije-bez-oboljelih-od-COVID-19-2.4.2020..pdf
Osobe pod
sumnjom ili oboljele od bolesti COVID-19: https://www.hzjz.hr/wp-content/uploads/2020/03/Ciscenje-i-dezinfekcija-prostora-u-kojima-je-boravila-osoba-pod-sumnjom-COVID-19-2.4.2020..pdf
Ostale opće mjere
prevencije širenja bolesti COVID-19 dostupne su na: https://www.hzjz.hr/wp-content/uploads/2020/03/Dodatne-upute-za-pojedince-kolektive-i-poslodavce.pdf
Dnevno
mjerenje tjelesne temperature zaposlenika. Osoblje
treba u jutarnjim satima prije dolaska na posao izmjeriti tjelesnu temperaturu.
Ako je tjelesna temperatura viša od 37,2 °C, ako se osoba osjeća bolesno ili ima
bilo koje znakove bolesti (odnosi se na sve simptome i znakove bolesti, ne samo
na bolesti dišnih puteva), treba se javiti nadređenom i ne dolaziti na posao
dok se telefonski ne javi liječniku obiteljske medicine.
Maske za lice. Preporučuje se nošenje maski za lice u zatvorenom
prostoru. Osim medicinskih maski
mogu se koristiti i platnene maske za lice koje se peru na minimalno 60°C i
ponovno koriste. Upute o pravilnom korištenju maski dostupne su na poveznici: https://www.hzjz.hr/wp-content/uploads/2020/03/Maske-za-lice-1.pdf.
Poželjno je da
zaposlenici nose i jednokratne zaštitne rukavice.